Zamknij

Kadra kierownicza oświaty: szkoły nie są gotowe na sytuacje kryzysowe i zagrożenie wojenne

07:23, 06.06.2025 Aktualizacja: 07:40, 06.06.2025
Skomentuj PAP PAP

OSKKO odniosło się do aktualnego stanu wyposażenia i gotowości szkół i placówek oświatowych na wypadek sytuacji kryzysowych lub ewentualnego zagrożenia wojennego. 

„Aktualny brak przygotowań naraża społeczności lokalne na chaos i bezradność wobec sytuacji zagrożenia, co może zaowocować kryzysem humanitarnym i brakiem dostępu uczniów do edukacji” – alarmuje stowarzyszenie 

W wydanym stanowisku OSKKO zaapelowało do rządu o podjęcie niezbędnych w ocenie stowarzyszenia działań, tj.: 

1. Przygotowanie aktualnego ogólnokrajowego planu działania dla szkół na czas wojny i kryzysu:

•    Jasne wytyczne dotyczące procedur ewakuacji, schronienia i opieki nad uczniami.
Centralnie opracowane scenariusze ćwiczeń i wzory dokumentów operacyjnych.

•    Ustalenie zasad komunikacji między szkołami a służbami państwowymi w sytuacjach zagrożenia.

•    Wprowadzenie szkoleń dla dyrektorów szkół i koordynatorów ds. bezpieczeństwa z zakresu zarządzania kryzysowego, ochrony ludności, z udziałem wojska, policji, straży pożarnej i służb medycznych, uwzględniającego realne scenariusze kryzysowe, nie tylko teoretyczne podstawy.

2. Wyposażenie szkół w niezbędne zasoby infrastrukturalne i techniczne. Obejmuje to m.in.:

•    Zapasowe źródła energii i łączności, systemy ostrzegania.

•    Miejsca schronienia przystosowane do potrzeb dzieci i młodzieży.

•    Zapasowe środki medyczne, żywność, woda i artykuły higieniczne.

3. Wsparcie działań humanitarnych, opiekę psychologiczną i medyczną. M. in.:

•    Sieć mobilnych zespołów interwencji kryzysowej i psychologów.

•    System pomocy dla rodzin uczniów w kryzysie (ewakuacji, utraty domów i inn.)

•    Przygotowanie infrastruktury oświatowej na potrzeby planowanych działań ratunkowych, pomocowych lub ewakuacyjnych.

•    Współpraca z organizacjami pozarządowymi i służbami ratunkowymi w zakresie dystrybucji pomocy.

4. Zabezpieczenie ciągłości działania edukacji polskich uczniów w tym:

•    Zapewnienie możliwości kontynuacji nauki w trybie awaryjnym (zdalnie lub w innych lokalizacjach, także na emigracji).

•    Ochrona dokumentacji szkoły oraz danych osobowych uczniów i pracowników.

5. Nadrobienie zaniedbań w sprawie centralnej platformy edukacyjnej, mogącej zapewnić ciągłość edukacji dla uczniów relokowanych z terenów zagrożonych.

Jak podkreśliły władze OSKKO, w sytuacjach nadzwyczajnych szkoły stają się często jedynym bezpiecznym miejscem dla uczniów oraz wszystkich członków lokalnych społeczności. 

Zarząd zwrócił się z apelem do rządu o podjęcie niezbędnych działań legislacyjnych i organizacyjnych, które wsparłyby szkoły w przygotowaniu do wystąpienia ewentualnych sytuacji kryzysowych. 

mo/
 

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%