Zamknij

Nagrody pieniężne dla uczestników zawodów sportowych. Kiedy samorząd może je wypłacić

07:21, 06.06.2025 Aktualizacja: 07:40, 06.06.2025
Skomentuj PAP PAP

O kwestię przyznawania z budżetu powiatu nagród pieniężnych w amatorskich i towarzyskich zawodach sportowych organizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego pytał starosta powiatu sokólskiego. W wyjaśnieniach Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku wskazała, że samorząd podejmując decyzję w tym zakresie musi uwzględnić przepisy art. 31 ustawy o sporcie.

„Zgodnie z art. 44 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530, ze zm.) jednostki sektora finansów publicznych dokonują wydatków zgodnie z przepisami dotyczącymi danego rodzaju wydatków. Systemowa wykładnia przepisów ustawy o sporcie prowadzi do wniosku, że nie ma możliwości stworzenia podstawy prawnej do wydatkowania z budżetu jednostki samorządu terytorialnego środków na gratyfikacje finansowe dla sportowców bez uwzględnienia wyniku sportowego” – wskazała RIO.

Jak wyjaśniła Izba, artykuł 31 ust. 1 ustawy o sporcie uzależnia uprawnienie jednostek samorządu terytorialnego do ustanawiania i finansowania okresowych stypendiów sportowych oraz nagród i wyróżnień dla osób fizycznych od osiągania wyników sportowych. 

„Możliwość przyznania z budżetu powiatu m.in. nagrody za osiągane wyniki sportowe zależy dodatkowo od podjęcia przez Radę Powiatu uchwały określającej szczegółowe zasady, tryb przyznawania i pozbawiania oraz rodzaje i wysokość stypendiów sportowych, nagród i wyróżnień, biorąc pod uwagę znaczenie danego sportu dla tej jednostki samorządu terytorialnego oraz osiągnięty wynik sportowy – art. 31 ust. 3 ustawy” – zaznaczono w wyjaśnieniach. 

Jeśli rada nie podejmie uchwały w tej sprawie, nie ma podstawy do przyznawania nagród pieniężnych z budżetu nawet za osiągnięty wynik sportowy.

Według RIO nie ma również podstawy prawnej do przyznawania z budżetu powiatu nagród pieniężnych uczestnikom towarzyskich, amatorskich zawodów organizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego, ponieważ jest to sprzeczne z przepisami art. 44 ust. 2 oraz art. 44 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych. 

„Organizacja wydarzenia w formule zawodów czy turnieju o randze towarzyskiej i amatorskiej może wiązać się z elementami uhonorowania uczestników i zwycięzców – adekwatnie do rangi tego rodzaju wydarzenia. W ocenie Izby adekwatnym, zgodnym z przepisami art. 44 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, uhonorowaniem uczestników takiego wydarzenia są drobne nagrody rzeczowe jak dyplomy, puchary” – wskazano.

RIO podkreśliła również, że nie ma natomiast przeciwwskazań, by jednostki samorządu terytorialnego samodzielnie organizowały zawody sportowe w ramach realizacji zadania polegającego na tworzeniu warunków sprzyjających rozwojowi sportu. Dotyczy to w szczególności zawodów o charakterze amatorskim i towarzyskim. Tego rodzaju zawody wpisują się w definicję sportu zawartą w art. 2 ust. 1 ustawy o sporcie, która określa sport m.in. jako jedną z form doraźnej aktywności fizycznej wpływającej na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej oraz rozwój stosunków społecznych. Celem organizacji takich zawodów nie jest zaś „osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach”.

mr/

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%