Zamknij

Hotelarze: w sierpniu 55 proc. hoteli z frekwencją powyżej 50 proc.

06.57, 18.08.2022 PAP
Skomentuj PAP
REKLAMA

Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego (IGHP) na podstawie ankiet przeprowadzonych wśród hotelarzy wskazała, że w lipcu wzrosła grupa hoteli z obłożeniem przekraczającym 70 proc.

W sierpniu 55 proc. hoteli notuje frekwencję powyżej 50 proc. - wynika z przekazanej PAP ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego. Ponad połowa hotelarzy spodziewa się mniejszego ruchu biznesowego na jesieni.

Początek wakacji odwrócił trend ostatnich trzech miesięcy, tj. wyniki obiektów wypoczynkowych były wyraźnie lepsze niż hoteli biznesowych. Dla całej grupy hoteli uczestniczących w ankiecie, tylko 6 proc. nie przekroczyło frekwencji 30 proc., a satysfakcjonujący poziom obłożenia powyżej 50 proc. uzyskało 81 proc. hoteli, z czego ponad połowa uzyskała obłożenie powyżej 70 proc. - wskazano.

Hotele miejskie i pozamiejskie zanotowały bardzo zbliżone wyniki. Frekwencję powyżej 50 proc. uzyskało w lipcu odpowiednio 82 proc. hoteli miejskich i 79 proc. zlokalizowanych poza miastami. Również odsetek obiektów z obłożeniem powyżej 70 proc. był bardzo podobny: odpowiednio 52 i 55 proc.

IGHP podała, że dane dotyczące przyjętych rezerwacji na kolejne trzy miesiące są na zbliżonym poziomie do poprzedniego miesiąca, z lepszymi prognozami na sierpień niż to miało miejsce miesiąc temu dla lipca. "Druga połowa wakacji powinna więc być lepsza, głównie za sprawą większego popytu na pobyty w obiektach wypoczynkowych w stosunku do lipca, a szczególnie jego pierwszej połowy" - wskazali autorzy badania.

Dodali, że w sierpniu 18 proc. hoteli wskazuje na obłożenie poniżej 30 proc. Z kolei frekwencję powyżej 50 proc. odnotowuje 55 proc. hoteli.

Sekretarz generalny IGHP Marcin Mączyński zaznaczył, że widoczne są różnice w obłożeniu pomiędzy hotelami biznesowymi a wypoczynkowymi, oczywiście na korzyść tej drugiej grupy. W hotelach biznesowych 35 proc. obiektów nie przekracza frekwencji 30 proc., a poziom powyżej 50 proc. wskazuje tylko 25 proc. Z kolei obiekty wypoczynkowe z obłożeniem poniżej 30 proc. to tylko 6 proc., a frekwencję powyżej 50 proc. posiada 77 proc. hoteli.

Z kolei na wrzesień 43 proc. hoteli posiada obłożenie poniżej 30 proc., natomiast frekwencję powyżej 50 proc. wskazało 23 proc. obiektów.

Z badania wynika, że w październiku prognozy są słabe (77 proc. hoteli z obłożeniem poniżej 30 proc.). Według Mączyńskiego nie należało spodziewać się niczego innego, w związku z przywoływanym już wielokrotnie zjawiskiem krótkiego okienka rezerwacyjnego, które już na stałe, a przynajmniej jeszcze w długim okresie, będzie charakterystyką działalności hotelarskiej. "Stanowi to duży problem operacyjny w zarządzaniu kosztami, przede wszystkim kosztami personelu" - zauważył Mączyński.

Dodał, że hotelarze spodziewają się mniejszego ruchu biznesowego na jesieni. "Wrzesień i październik to tradycyjnie powrót powakacyjnego ruchu biznesowego, w tym w segmencie konferencji, targów i spotkań (tzw. MICE). Tymczasem tej jesieni zapotrzebowanie na hotelowe usługi konferencyjne będzie niższe niż w analogicznych okresach przed pandemią" - wskazał. Na taki scenariusz wskazuje 55 proc. hoteli - poinformował.

"20 proc. obiektów ocenia popyt na tym samym poziomie i tylko 6 proc. prognozuje wzrost w stosunku do okresów sprzed epidemii" - wskazał ekspert.

Z ankiety wynika, że w stosunku do roku 2019 na wzrost cen noclegów wskazało 85 proc. obiektów, a w relacji do lipca ubiegłego roku - 84 proc. "Konieczność podnoszenia cen przez hotele wynika z wciąż dynamicznie rosnących kosztów towarów i usług, w tym przede wszystkim cen gazu, energii elektrycznej, żywności, a także wynagrodzeń" - wyjaśnił Mączyński. Dodał, że ekonomiczne konsekwencje wojny na Ukrainie są kolejnym czynnikiem wymuszającym te wzrosty.

IGHP poinformowała, że ankieta została przeprowadzona online w dniach 4-10 sierpnia 2022 r. W badaniu uczestniczyło 178 hoteli ze wszystkich województw. Dominującymi formami biznesu hotelowego wśród ankietowanych obiektów są mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa. (PAP)

autorka: Longina Grzegórska-Szpyt

lgs/ mmu/

(PAP)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze
REKLAMA

komentarz (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%