Wiadomości

Zamknij

Dodaj komentarz

Ultraprzetworzona żywność nawet w niewielkich ilościach może pogarszać koncentrację uwagi

PAP 08:06, 13.06.2026 Aktualizacja: 08:14, 13.06.2026
Skomentuj Ultraprzetworzona żywność nawet w niewielkich ilościach może pogarszać koncentracj

Artykuł na ten temat zamieszcza czasopismo „Alzheimer's & Dementia: Diagnosis, Assessment & Disease Monitoring”, wydawane przez Alzheimer's Association.

 

Autorzy pracy zaobserwowali również, że większe spożycie żywności ultraprzetworzonej wiąże się z częstszym występowaniem czynników ryzyka demencji, takich jak np. otyłość i nadciśnienie tętnicze. Rodzi to obawy o ukryte koszty zdrowotne związane z wysoko przetworzoną żywnością - ocenili.

 

Naukowcy z Monash University w Australii, z Universidade de Sao Paulo w Brazylii oraz z Deakin University w Australii przeanalizowali dane dotyczące diety i funkcji poznawczych w grupie ponad 2100 Australijczyków w średnim i starszym wieku, bez demencji. Analiza danych ujawniła, że nawet niewielki wzrost spożycia żywności ultraprzetworzonej wiązał się z mierzalnym spadkiem zdolności do koncentracji uwagi oraz szybkości przetwarzania informacji.

 

Zdaniem głównej autorki pracy, dr Barbary Cardoso z Monash University, wyniki te dostarczają kolejnych dowodów na związek między żywnością wysokoprzetworzoną a gorszą kondycją mózgu.

Aby lepiej zobrazować wyniki dr Cardoso wskazała, że dzienny wzrost spożycia o 10 proc. żywności ultraprzetworzonej jest mniej więcej równoważny dodaniu standardowej paczki chipsów do codziennej diety.

 

„Na każde 10-procentowe zwiększenie spożycia żywności ultraprzetworzonej zaobserwowaliśmy wyraźny i mierzalny spadek zdolności koncentracji. (...) Przekładało się to na istotnie niższe wyniki w standaryzowanych testach poznawczych, mierzących uwagę wzrokową i szybkość przetwarzania informacji” – wyjaśniła badaczka.

 

Do żywności ultraprzetworzonej (UPF) zalicza się produkty takie, jak bezalkoholowe napoje butelkowane, pakowane słone przekąski i gotowe posiłki. W przeciwieństwie do żywności świeżej lub minimalnie przetworzonej, produkty te poddawane są intensywnej obróbce przemysłowej.

 

Jak wyliczyli badacze, uczestnicy badania czerpali około 41 proc. dziennego zapotrzebowania kalorycznego z żywności ultraprzetworzonej, co jest bliskie australijskiej średniej, która wynosi 42 proc.

 

Jednym z najważniejszych ustaleń badania było to, że negatywny wpływ na koncentrację występował niezależnie od ogólnej jakości diety badanych osób. Nawet u tych uczestników, którzy generalnie stosowali zdrową dietę śródziemnomorską, odnotowano taki sam związek między większym spożyciem żywności ultraprzetworzonej a spadkiem koncentracji.

 

Według naukowców sugeruje to, że sam poziom przetworzenia żywności może odgrywać istotną rolę. „Ultraprzetwarzanie żywności często niszczy jej naturalną strukturę i wprowadza potencjalnie szkodliwe substancje, takie jak sztuczne dodatki lub substancje chemiczne stosowane w przetwórstwie” – powiedziała dr Cardoso.

 

Naukowcy odkryli również, że wyższe spożycie żywności wysokoprzetworzonej wiązało się ze wzrostem występowania znanych czynników ryzyka demencji. Należą do nich takie schorzenia, jak otyłość i wysokie ciśnienie krwi, które można leczyć, by wspomóc długoterminowe zdrowie mózgu.

 

Badanie nie wykazało wprawdzie bezpośredniego związku między spożywaniem żywności wysokoprzetworzonej a pogorszeniem zdolności pamięciowych. Badacze zauważają jednak, że uwaga jest podstawową funkcją poznawczą. Odgrywa kluczową rolę w uczeniu się, rozwiązywaniu problemów i wielu innych zadaniach umysłowych. Ponieważ uwaga stanowi podstawę tak wielu aspektów procesów myślowych, spadek koncentracji może stanowić ważny, wczesny sygnał ostrzegający o ryzyku bardziej uogólnionych zmian funkcji poznawczych, podsumowali autorzy pracy. (PAP)

 

jjj/ zan/

(PAP)
Dalszy ciąg materiału pod wideo ↓

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu jura365.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%