Jak wynika z badania URE "Rachunki pod kontrolą konsumenta", 61 proc. konsumentów energii spotkało się z jakąś formą oszustwa na rynku energii elektrycznej. Najczęściej były to: wezwania do natychmiastowej zapłaty z groźbą odcięcia prądu (47 proc.), podszywanie się pod sprzedawcę energii (41 proc.) i pracowników instytucji państwowych (38 proc.) lub też oszustwa związane z fotowoltaiką (38 proc.).
61 proc. osób spotkało się z oszustwem na rynku energii elektrycznej, np. związanym z fotowoltaiką lub podszywaniem się pod sprzedawcę energii czy instytucję państwową - wynika z badania Urzędu Regulacji Energetyki. 20 proc. miało problemy z rachunkiem za prąd, np. zbyt wysokim czy niezrozumiałym.
Co piąty ankietowany w 2025 r. doświadczył problemów z rachunkiem za energię elektryczną. Jako najczęściej występujące nieprawidłowości wskazywano: zbyt wysoki rachunek lub nieoczekiwaną podwyżkę (35 proc.), niezrozumiałe opłaty lub faktury (32 proc.) oraz błędy w naliczaniu zużycia i opłat (22 proc.).
"Konsumenci wskazują na przypadki niejasnych umów, ukrytych kosztów lub agresywnego marketingu ze strony niektórych sprzedawców" - wskazało URE we wnioskach badania. Jest więc silna potrzeba obecności instytucji, która aktywnie chroni konsumentów - podkreślono.
Dodatkowo "jedynie" 4 na 10 konsumentów ocenia faktury za energię elektryczną jako czytelne i zrozumiałe (40 proc.), a wiedza na temat poszczególnych typów opłat widniejących na rachunku za prąd "jest ograniczona" - wskazano. Badani najczęściej wskazywali: opłatę stałą sieciową (63 proc.) i abonamentowa (62p proc.). Inne składniki, mimo że występują na rachunku, są znacznie rzadziej rozpoznawane - zaznaczono.
Jednocześnie "zaledwie" 23 proc. ankietowanych potrafiło określić roczne zużycie energii w swoim gospodarstwie. "Brak tej wiedzy utrudnia świadome wybory i analizę opłacalności ofert" - zaznaczono. Większość konsumentów (88 proc.) wiedziała, że rachunek składa się z opłaty za zużycie oraz za dystrybucję energii, jednak 38 proc. nie rozumiało sensu tego podziału - dodano.
"Poziom wiedzy i zrozumienie mechanizmów rynku energii elektrycznej uzależnione są w dużej mierze od rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji przekazywanej odbiorcom przez przedsiębiorstwa energetyczne. Przekaz kierowany do odbiorcy końcowego, w szczególności konsumenta, musi być transparentny a procedury proste. Z praktyki rzeczników konsumentów wynika, że odbiorcy nie są rzetelnie i jasno informowani o różnicach pomiędzy ofertą taryfową a ofertami rynkowymi i niestety nie posiadają wiedzy na temat możliwości wyboru" - wskazała, cytowana w komunikacie prasowym, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Kutnie Aleksandra Bielecka.
Średnia deklarowana wysokość ostatniego rachunku za energię wyniosła 289 zł. Płatności najczęściej regulowane są co miesiąc (33 proc.) lub dwa (54 proc.) - wynika z badania. Przy czym 74 proc. Polaków wskazało, że opłaty za energię są obecnie bardziej uciążliwe niż dwa-trzy lata temu. Odczucie to nasila się wśród mieszkańców domów jednorodzinnych i szeregowych (80 proc.).
Jako główne czynniki wpływające na wzrost cen energii badani najczęściej wskazywali: politykę Unii Europejskiej (dla 61 proc. ankietowanych to czynnik o znaczeniu kluczowym lub dużym), politykę krajową (60 proc.) oraz ceny surowców energetycznych (59 proc.).
66 proc. Polaków podało, że obawia się niekontrolowanego wzrostu cen energii w najbliższym czasie. Obaw w tej kwestii nie miało 7 proc. badanych.
"Konsumenci bardzo często deklarują, że koszt energii elektrycznej stanowi znaczące obciążenie budżetu domowego. Rosnące ceny są źródłem niepokoju i niepewności, zwłaszcza wśród osób o niższych dochodach" - podkreśliło URE we wnioskach badania.
Polacy wyraźnie oczekują silniejszej roli państwa w ochronie interesów odbiorców energii - zaznaczono. Największe poparcie zyskały: kontrola cen (70 proc. wskazań), skuteczniejsze egzekwowanie praw konsumenckich (40 proc.) oraz zwiększenie przejrzystości faktur i rachunków (39 proc.).
Badanie przeprowadzono metodą CAWI między 30 marca a 2 kwietnia 2025 r., na grupie 1025 osób, deklarujących odpowiedzialność lub współodpowiedzialność za opłacanie rachunków za prąd w gospodarstwie domowym. (PAP)
mbl/ malk/
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu jura365.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Warszawa: po raz trzeci rusza akcja "ZOOstaw, NIE
To jest super akcja!!!
Wink
07:29, 2025-04-09
Kępno: zderzenie samochodu z pociągiem na przejeździe;
Proszę rodziny zmarłych o kontakt, przekażę przydatne informacje, Dominik tel. 664 694 990
Dominik
14:22, 2024-09-06
Myślenie zwykle „boli”
Okazją do rozwijania swoich zdolności kognitywnych może być uczestnictwo w szkoleniach informatycznych. Szkolenia w itschool.pl mogą być okazją do tego aby przygotować swój mózg na trudniejsze wyzwania w przyszłości.
Dagonen
18:47, 2024-09-03
15 mln zł na programy edukacyjne w ramach wychowania pa
Watch movies from the guy's perspective to feel just like you're right in the middle of the action and get a good view! You will discover big booties in pretty much any other category it is possible to think of! Whether you're into curvy teens, sexy MILFs, or thick Asians, they all have a spot here. Check out the bouncing, backshots, and incredible action in group sex, gangbangs, anal, one-on-one, and much more. https://fans-hubfthu146925.blogdon.net/how-to-draw-nudes-are-you-ready-for-a-great-factor-44762493
aneta buena nude
00:23, 2024-08-21
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz