"Samoloty startujące z lotnisk w Warszawie, Krakowie i Katowicach, dzięki Orlenowi mogą już tankować SAF" - oznajmił w środę koncern. Jak podkreślił, ten nowy rodzaj paliwa pozwala na znaczne ograniczenie emisji gazów cieplarnianych, zarówno na etapie produkcji, jak i w trakcie spalania przez samoloty.
Na lotniskach w Warszawie, Krakowie i Katowicach samoloty mogą już tankować SAF z Orlenu, czyli paliwo wytwarzane z surowców odnawialnych lub odpadowych - poinformował koncern. SAF emituje mniejsze ilości gazów cieplarnianych niż konwencjonalne paliwa lotnicze.
"Wprowadzenie SAF do naszej oferty dla lotnictwa to kolejny krok w realizacji strategii do 2035 r." - powiedział wiceprezes zarządu Orlenu ds. handlu hurtowego i logistyki Ireneusz Sitarski, cytowany w komunikacie koncernu. Jak dodał, SAF to odpowiedź na konieczność dekarbonizacji, zarówno po stronie producenta, jak i kupującego, a także odpowiedź na oczekiwania przewoźników i ich pasażerów, którzy chcą podróżować bardziej ekologicznie.
SAF - Sustainable Aviation Fuel jest paliwem wytwarzanym z surowców odnawialnych lub odpadowych, spełniającym kryteria zrównoważonego rozwoju, które nie wpływają na degradację lasów, zasobów żywności ani wody. W zależności od technologii, do produkcji SAF wykorzystywane mogą być m.in. oleje posmażalnicze oraz odpady komunalne, przemysłowe, rolnicze i leśne. W praktyce komponent powstały z surowców odnawialnych, jest mieszany z tradycyjnym paliwem lotniczym JET.
Według Adama Sanockiego, który w zarządzie Polskich Portów Lotniczych odpowiada za strategię i marketing, wprowadzenie SAF na Lotnisku Chopina w Warszawie "to istotny krok w transformacji lotnictwa w kierunku neutralności klimatycznej". "Naszym priorytetem jest tworzenie warunków, które umożliwią przewoźnikom redukcję emisji i realizację ich strategii zrównoważonego rozwoju" - podkreślił.
Jak wyjaśnił Orlen, SAF emituje mniejsze ilości gazów cieplarnianych niż konwencjonalne paliwa lotnicze i już obecnie paliwo to mogą tankować samoloty, które startują, oprócz Warszawy, także z lotnisk w Krakowie i Katowicach. "Paliwo to jest odpowiednie dla obecnie stosowanych silników odrzutowych, co pozwala liniom lotniczym na natychmiastowe wdrożenie go do użytku i obniżenie emisji wykonywanych operacji" - zaznaczył koncern.
Orlen zwrócił jednocześnie uwagę, że wprowadzając SAF do sprzedaży wypełnia wymogi unijnego rozporządzenia ReFuelEU Aviation, które zakłada udział zrównoważonego paliwa w całej sprzedaży w 2025 r. na poziomie 2 proc. Rozporządzenie dotyczy lotnisk na terenie Unii Europejskiej, które w poprzednim roku przekroczyły liczbę 800 tys. obsłużonych pasażerów lub 100 tys. ton cargo.
Rozporządzenie ReFuelEU Aviation zakłada wzrost udziału SAF w ogólnej sprzedaży paliw lotniczych w kolejnych latach: do 6 proc. w 2030 r., 20 proc. w 2035 r. i 70 proc. w 2050 r..
"Aby wypełnić te wymagania, Orlen rozwija instalację uwodornienia olejów roślinnych - HVO w Płocku, która ma pozwolić na produkcję paliwa lotniczego z posmażalniczych olejów spożywczych. Do czasu jej uruchomienia, koncern pozyskuje komponent z zagranicy" - przekazał koncern.
Także Dorota Dmuchowska, członek zarządu ds. operacyjnych Polskich Linii Lotniczych LOT, podkreśliła, że wprowadzenie SAF do sprzedaży w Polsce to dla tej spółki "ważny krok w procesie dostosowywania się do wymogów regulacyjnych, wynikających z rozporządzenia ReFuelEU Aviation".
"Choć dostęp do SAF nadal pozostaje ograniczony, jego dostępność na wybranych lotniskach w kraju znacząco ułatwi nam realizację przyjętej w LOT strategii zrównoważonego rozwoju i dekarbonizacji, w powiązaniu z planami rozwojowymi spółki. Wdrożenie tego typu paliw wymaga precyzyjnego planowania łańcuchów logistycznych, dlatego doceniamy inicjatywę Orlenu, która zapewne ułatwi nam realizację założeń unijnych wymogów" - dodała Dmuchowska.
Jak podkreślił Orlen, sprzedaż paliwa SAF to nie jedyne jego działania prowadzące do dekarbonizacji lotnictwa. Koncern przypomniał, że w ramach projektu HySPARK - Hydrogen Solutions for euroPean Airports & Regional Kinetics planuje budowę stacji wodorowej przy Lotnisku Chopina w Warszawie - zasilane na niej wodorem będą zeroemisyjne pojazdy obsługi naziemnej lotniska, dostarczone właśnie w ramach projektu HySPARK.
Orlen i jego spółki zależne to multienergetyczny koncern, który posiada rafinerie w Polsce, Czechach i na Litwie oraz sieć stacji paliw, w tym także w Niemczech, na Słowacji, Węgrzech i w Austrii. Rozwija również segment wydobywczy ropy naftowej i gazu ziemnego, segment petrochemiczny, a także energetyczny, w tym z odnawialnych źródeł energii. Planuje też rozwój energetyki jądrowej opartej o małe modułowe reaktory SMR.
HySPARK to projekt realizowany przez Orlen i międzynarodowe konsorcjum kilkunastu partnerów, w tym z Polski, Włoch, Irlandii i Wlk. Brytanii, który w 2024 r. otrzymał blisko 9 mln euro dofinansowania z Clean Hydrogen Partnership w ramach programu Horizon Europe. (PAP)
mb/ malk/
Warszawa: po raz trzeci rusza akcja "ZOOstaw, NIE
To jest super akcja!!!
Wink
07:29, 2025-04-09
Kępno: zderzenie samochodu z pociągiem na przejeździe;
Proszę rodziny zmarłych o kontakt, przekażę przydatne informacje, Dominik tel. 664 694 990
Dominik
14:22, 2024-09-06
Myślenie zwykle „boli”
Okazją do rozwijania swoich zdolności kognitywnych może być uczestnictwo w szkoleniach informatycznych. Szkolenia w itschool.pl mogą być okazją do tego aby przygotować swój mózg na trudniejsze wyzwania w przyszłości.
Dagonen
18:47, 2024-09-03
15 mln zł na programy edukacyjne w ramach wychowania pa
Watch movies from the guy's perspective to feel just like you're right in the middle of the action and get a good view! You will discover big booties in pretty much any other category it is possible to think of! Whether you're into curvy teens, sexy MILFs, or thick Asians, they all have a spot here. Check out the bouncing, backshots, and incredible action in group sex, gangbangs, anal, one-on-one, and much more. https://fans-hubfthu146925.blogdon.net/how-to-draw-nudes-are-you-ready-for-a-great-factor-44762493
aneta buena nude
00:23, 2024-08-21
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz