Zamknij

Gminy warmińsko-mazurskie przeciwne zmianom w podziale środków z Funduszu Dróg Samorządowych

05:50, 27.06.2025 Aktualizacja: 06:04, 27.06.2025
Skomentuj PAP PAP

W swoim stanowisku zarząd ZGWM sformułował trzy główne postulaty:

- utrzymanie dotychczasowego sposobu podziału środków z Funduszu Dróg Samorządowych pomiędzy województwa; 

- dalsze uwzględnianie specyfiki i potrzeb rozwojowych regionów Polski Wschodniej;

- zachowanie wyrównawczej alokacji środków dla województw o najniższym wskaźniku PKB per capita, w tym województwa warmińsko-mazurskiego

Gminy zwróciły uwagę, że likwidacja mechanizmu wyrównawczego i wprowadzenie podziału całej puli środków wyłącznie na podstawie algorytmu opartego na wskaźniku długości dróg negatywnie odbije się na rozwoju województw. 

„Województwo warmińsko-mazurskie, podobnie jak inne województwa Polski Wschodniej, charakteryzuje się znaczącym zapóźnieniem infrastrukturalnym, nie tylko drogowym, ale także w zakresie sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, gazowych, energetycznych i telekomunikacyjnych. Nasze województwo wymaga konsekwentnego wsparcia inwestycyjnego, aby możliwe było stopniowe niwelowanie wieloletnich różnic rozwojowych w stosunku do zachodniej części kraju” – zaznaczył zarząd ZGWM

W stanowisku padł również argument konieczności skomunikowania regionów wschodnich z resztą Polski. Jest to, zdaniem warmińsko-mazurskich gmin, kluczowe dla bezpieczeństwa państwa i wschodniej granicy Unii Europejskiej. 

„To właśnie przez nasze województwo przebiegają istotne korytarze transportowe i szlaki handlowe, które muszą być utrzymywane w odpowiednim standardzie zarówno ze względów gospodarczych, jak i strategicznych” – podkreślają gminy 

Dotychczas obowiązujące zasady podziału uwzględniały konieczność wspierania 5 województw o najniższym PKB per capita (w tym województwa warmińsko-mazurskiego), które otrzymywały pulę środków o 8,5% większą od pozostałych regionów. Proponowane zmiany prowadzą do likwidacji tego wyrównawczego mechanizmu i wprowadzenia podziału całej puli środków wyłącznie na podstawie algorytmu opartego niemal w całości na wskaźniku długości dróg (waga 95%), z marginalizacją innych czynników, takich jak liczba ludności, powierzchnia czy potrzeby wyrównawcze.

mo/
 

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%