Chodzi o projekt ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw, przygotowany w Ministerstwie Infrastruktury. Ustawa wprowadziła Fundusz rozwoju przewozów autobusowych, z którego finansowane są przewozy.
Jak podano, operatorzy i przewoźnicy publicznego transportu zbiorowego będą musieli sporządzać i udostępniać rozkłady jazdy na swoich stronach internetowych. Dodatkowo, marszałkowie województw utworzą regionalne portale rozkładów jazdy dla linii finansowanych z funduszu, aby poprawić dostępność informacji dla pasażerów.
Premiowane będą połączenia zapewniające minimalny standard dostępności komunikacyjnej - np. między miastami wojewódzkimi i powiatowymi oraz miejscowościami mającymi siedziby gmin. Promowane będą także połączenia spełniające minimalną częstotliwość trzech par kursów dziennie oraz rozszerzone przewozy wojewódzkie na odległość do 30 km poza granice województwa.
Dopłatą będą mogły być również objęte przewozy okazjonalne (na żądanie), które będą realizowane w gminach na obszarach o niskim zaludnieniu, w razie potrzeby, dla pasażerów najbardziej narażonych na wykluczenie komunikacyjne - np. dla osób starszych, poddawanych długotrwałemu leczeniu, dzieci lub młodzieży, na określonej trasie.
Nowela wprowadza przepis przyznający przewoźnikom, organizatorom transportu publicznego oraz osobom przez nich upoważnionym (w tym kontrolerom biletów) ochronę prawną przewidzianą dla funkcjonariuszy publicznych na mocy Kodeksu karnego. Ma to na celu zrównanie ich ochrony materialno-prawnej z ochroną kierowców i - jak podano w uzasadnieniu - jest odpowiedzią na rosnącą liczbę aktów agresji.
Celem noweli jest też wzmocnienie roli marszałka województwa, który staje się koordynatorem i integratorem przewozów w województwie. Będzie odpowiedzialny za sporządzanie kompleksowego planu transportowego województwa, weryfikację propozycji od innych samorządów oraz optymalizację i eliminację pokrywających się linii. Marszałkowie uzyskają pierwszeństwo w objęciu dopłatą z funduszu.
Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej zmieni nazwę na Fundusz przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.
Wprowadzony zostanie obowiązek wyposażenia autobusów objętych dopłatą z funduszu w geolokalizator i przekazywania aktualnych danych o jego lokalizacji. Brak takiego urządzenia lub jego niestosowanie będzie skutkowało karami pieniężnymi dla kierowcy w wysokości 2 tys. zł i 12 tys. zł w przypadku przedsiębiorcy.
Projekt wprowadza także nowe standardy jakości taboru. Autobusy realizujące przewozy objęte dopłatą z funduszu nie będą mogły być starsze niż 20 lat, a od 2036 r. ich wiek nie będzie mógł przekroczyć 15 lat.
Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych został ustanowiony na podstawie ustawy z 16 maja 2019 r. Z danych resortu infrastruktury wynika, że w 2019 r. dopłatą z Funduszu objęto 1 tys. 228 linii komunikacyjnych, a łączna kwota dopłaty wydatkowana przez wojewodów na ten cel wyniosła 10 mln zł. W roku 2020 dopłata dotyczyła 2 tys. 834 linii i wyniosła 139 mln zł, a w 2021 r. 4 tys. 371 linii komunikacyjnych przy wsparciu sięgającym 358 mln zł. W roku 2022 r. dopłatę przyznano dla 5 tys. 508 linii komunikacyjnych w wysokości 528 mln zł; w 2023 dla 6 tys. 532 linii na kwotę 671 mln zł. Według danych przekazanych przez wojewodów w 2024 r. było to 7 tys. 663 linii, a łączna wypłacona dopłata wyniosła 860 mln zł.
Celem funduszu autobusowego jest zapewnienie dostępności autobusowego publicznego transportu zbiorowego na terenach, gdzie dotychczas nie było to możliwe z uwagi m.in. na niewystarczający poziom środków finansowych jednostek samorządu terytorialnego. Dotyczy to przede wszystkim obszarów oddalonych od dużych aglomeracji miejskich.
pif/ pad/ mr/
Warszawa: po raz trzeci rusza akcja "ZOOstaw, NIE
To jest super akcja!!!
Wink
07:29, 2025-04-09
Kępno: zderzenie samochodu z pociągiem na przejeździe;
Proszę rodziny zmarłych o kontakt, przekażę przydatne informacje, Dominik tel. 664 694 990
Dominik
14:22, 2024-09-06
Myślenie zwykle „boli”
Okazją do rozwijania swoich zdolności kognitywnych może być uczestnictwo w szkoleniach informatycznych. Szkolenia w itschool.pl mogą być okazją do tego aby przygotować swój mózg na trudniejsze wyzwania w przyszłości.
Dagonen
18:47, 2024-09-03
15 mln zł na programy edukacyjne w ramach wychowania pa
Watch movies from the guy's perspective to feel just like you're right in the middle of the action and get a good view! You will discover big booties in pretty much any other category it is possible to think of! Whether you're into curvy teens, sexy MILFs, or thick Asians, they all have a spot here. Check out the bouncing, backshots, and incredible action in group sex, gangbangs, anal, one-on-one, and much more. https://fans-hubfthu146925.blogdon.net/how-to-draw-nudes-are-you-ready-for-a-great-factor-44762493
aneta buena nude
00:23, 2024-08-21
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz