Rozporządzenie Ministra Edukacji zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli określa szczegółowe kwalifikacje wymagane od nauczycieli, wskazując w szczególności poziom wykształcenia i jego zakres w odniesieniu do poszczególnych typów szkół i placówek, warunki uzyskiwania kwalifikacji do nauczania języków obcych, także poprzez egzaminy znajomości języka i wykaz tych egzaminów oraz może określić szkoły i wypadki, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli, uwzględniając w szczególności potrzeby kształcenia zawodowego.
„Intencją projektodawcy było zaś przygotowanie przepisów, które pozwolą nauczycielom – niezależnie od czasu, w którym uzyskiwali wykształcenie i przygotowanie do zawodu – zachować nabyte dotychczas kwalifikacje” – zaznaczono w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia
W projekcie rozporządzenia zaproponowano dodanie definicji osoby, która ukończyła studia pierwszego i drugiego stopnia prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia. Zgodnie z nią przez osobę, która ukończyła studia pierwszego i drugiego stopnia prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia będzie rozumiana osoba, która ukończyła studia pierwszego stopnia prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia albo zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 3 sierpnia 2019 r. i studia drugiego stopnia prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi po dniu 3 sierpnia 2019 r. (tj. zgodnie z nowym standardem kształcenia).
Dokument określa też kwalifikacje, jakimi powinna legitymować się osoba nauczająca nowego przedmiotu – edukacja zdrowotna.
W projektowanych przepisach wskazano, że nauczycielem przedmiotu edukacja zdrowotna może być osoba, która spełnia wymagania kwalifikacyjne, takie jak inni nauczyciele przedmiotów, o których mowa w § 3 rozporządzenia w sprawie kwalifikacji, tj. ukończyła studia magisterskie w zakresie edukacji zdrowotnej i posiada przygotowanie pedagogiczne albo osoba, która ukończyła inne studia, posiada przygotowanie pedagogiczne i ukończyła studia podyplomowe w zakresie edukacji zdrowotnej.
Jak zaznaczono w projekcie, kwalifikacje do nauczania edukacji zdrowotnej będą posiadali także: nauczyciele biologii, przyrody, wychowania fizycznego, wychowania do życia w rodzinie lub nauczyciele psycholodzy jak również osoby, które ukończyły studia przygotowujące do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty, ratownika medycznego albo studia w zakresie zdrowia publicznego i posiadają przygotowanie pedagogiczne.
Wskazano, że nauczycielem muzyki lub plastyki może być osoba spełniająca warunki określone dla nauczyciela przedmiotu, o których mowa w § 3 rozporządzenia w sprawie kwalifikacji, tj. ukończyła studia magisterskie w zakresie odpowiednio muzyki lub plastyki i posiada przygotowanie pedagogiczne albo osoba, która ukończyła inne studia, posiada przygotowanie pedagogiczne i ukończyła studia podyplomowe w zakresie odpowiednio muzyki lub plastyki, a także osoba, która ukończyła studia pierwszego i drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie na dowolnym kierunku studiów i legitymuje się dyplomem ukończenia odpowiednio szkoły muzycznej II stopnia, ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia, liceum sztuk plastycznych, liceum plastycznego lub ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych, i posiada przygotowanie pedagogiczne do nauczania muzyki lub plastyki, potwierdzone świadectwem ukończenia kursu kwalifikacyjnego prowadzonego przez publiczną placówkę doskonalenia nauczycieli szkół artystycznych.
Zmiany dotyczą też nauczycieli wychowania przedszkolnego.
Nowe przepisy umożliwią prowadzenie zajęć w przedszkolu – z grupami przedszkolnymi dzieci do 5. roku życia – osobom posiadającym kwalifikacje w zakresie innym niż wychowanie przedszkolne, ale posiadającym niezbędne kompetencje do pracy z małymi dziećmi, tj. posiadającym kwalifikacje w zakresie pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej lub następujących specjalności pedagogiki specjalnej: edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością słuchową (surdopedagogiki) lub edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością wzrokową (tyflopedagogiki) lub edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną lub pedagogiki leczniczo-terapeutycznej lub edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu lub edukacji włączającej lub logopedii lub pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej) lub wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Projektowane przepisy dotyczą też kwalifikacji do zajmowania stanowiska nauczyciela w placówkach oświatowo-wychowawczych, w tym także w szkolnych schroniskach młodzieżowych.
„Mając na uwadze rodzaje zajęć realizowanych w placówkach oświatowo-wychowawczych (rozwijających uzdolnienia w zakresie, w którym nie jest prowadzone kształcenie na poziomie studiów, np. modelarstwo, koronkarstwo, robótki ręczne), przyjęto, że wymóg posiadania wykształcenia wyższego odpowiadającego prowadzonym zajęciom jest niemożliwy do spełnienia” – zaznaczono w uzasadnieniu projektu
Zgodnie z postulowanymi w tym zakresie zmianami przyjęto, że każdy nauczyciel przedmiotu lub zajęć w szkołach i placówkach ma kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w placówkach oświatowo-wychowawczych.
„Mając na uwadze zakres i charakter zajęć realizowanych w placówkach oświatowo-wychowawczych przyjęto, że kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w placówkach oświatowo-wychowawczych ma nauczyciel dowolnego przedmiotu lub zajęć w szkołach i placówkach” – wskazano
W projekcie rozszerzono również kwalifikację do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga specjalnego w przedszkolach i szkołach ogólnokształcących.
W dokumencie zaproponowano, by kwalifikacje do zajmowania ww. stanowiska posiadały także osoby, które ukończyły studia pierwszego i drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia nie tylko na kierunku, na którym jest prowadzone kształcenie w zakresie pedagogiki, ale także osoby, które ukończyły studia pierwszego i drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia na innym (dowolnym) kierunku, przy spełnieniu pozostałych warunków, tj. uzyskaniu przygotowania pedagogicznego oraz po ukończeniu studiów podyplomowych, prowadzonych zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie edukacji włączającej.
Dodatkowo w projekcie rozporządzenia zaproponowano dodanie w § 28 ust. 1 pkt 7, zgodnie z którym kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga specjalnego w przedszkolach i szkołach ogólnokształcących posiadały osoby, które ukończyły studia pierwszego i drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 3 sierpnia 2019 r. na dowolnym kierunku studiów (zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami – wyłącznie w zakresie pedagogiki) i posiadają przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyły studia podyplomowe w zakresie pedagogiki specjalnej lub zakład kształcenia nauczycieli w specjalności pedagogika specjalna, lub kurs kwalifikacyjny w zakresie pedagogiki specjalnej.
mo/
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz