Zamknij

Polacy najczęściej oszczędzają na elektronice, najrzadziej - na farmaceutykach

11:42, 04.06.2025 Aktualizacja: 11:43, 04.06.2025
Skomentuj PAP PAP

Spośród 9 grup produktowych wymienionych w ankiecie respondenci deklarujący oszczędności najczęściej wskazywali elektronikę - 37,2 proc. W ocenie autorów wynika to z wysokiej ceny jednostkowej tego typu produktów, które kupuje się relatywnie rzadko, przy czym najczęściej nie wynika to z najpilniejszej potrzeby.

Polacy najczęściej oszczędzają na zakupach urządzeń elektronicznych (ponad 37 proc. ankietowanych) , a najrzadziej na farmaceutykach (niespełna 11 proc.) - wynika z raportu UCE Research i Shopfully.

"W warunkach niepewności gospodarczej i presji inflacyjnej konsumenci unikają wymiany działającego sprzętu. Ponadto produkty elektroniczne są kupowane tylko raz na kilka lat i raczej nie robi się takich zakupów pod wpływem impulsu, jak np. w przypadku ubrań czy perfum" - zauważył Robert Biegaj z Shopfully.

Ekspert wskazał, że kiedy nieprzewidziany wydatek na produkty elektroniczny nagle staje się konieczny, np. z powodu awarii, Polacy częściej niż kiedyś sięgają po produkty outletowe czy używane.

"Warto też wskazać na rosnącą dojrzałość rynku elektronicznego. W wielu gospodarstwach domowych podstawowy sprzęt elektroniczny jest już obecny. Duża część konsumentów nie widzi wyraźnych korzyści z wymiany na nowy model, ponieważ różnice między kolejnymi generacjami urządzeń często nie są wielkie" - zauważył Robert Biegaj.

Na kolejnych miejscach w zestawieniu znalazły się takie dobra jak meble domowe - 36,6 proc. wskazań, odzież - 35 proc., a także materiały budowlane, wykończeniowe i narzędzia - 34,2 proc.

Biegaj zaznaczył, że meble i materiały budowlano-wykończeniowe to produkty o charakterze inwestycyjnym, a w czasach niepewności finansowej konsumenci są bardziej skłonni do rezygnowania z remontu czy wymiany wyposażenia wnętrz.

"Ponadto w tych kategoriach produktów w ostatnich latach obserwowaliśmy znaczący wzrost cen. Konsumenci często więc odkładają zakupy lub szukają tańszej alternatywy. Z kolei w przypadku odzieży klienci ograniczają zakupy dyktowane przez zmiany w modzie" - wskazał ekspert.

Na piątym miejscu w zestawieniu znalazły się kosmetyki, na których oszczędza 28,6 proc. ankietowanych, a na szóstym - produkty drogeryjne - z 23,1 proc. wskazań.

W ocenie Roberta Biegaja konsumenci starają się wydawać mniej na te kosmetyki, które nie są niezbędne. Częściej sięgają po tańsze marki lub poszukują promocji.

Spośród 9 grup produktowych wymienionych w ankiecie, najmniejszy odsetek badanych wskazał farmaceutyki - 10,7 proc.

Na artykułach dla zwierząt domowych zamierza oszczędzać 12,9 proc., na produktach dla dzieci i zabawkach - 16,9 proc., a na żywności i napojach - 17,8 proc.

Biegaj zaznaczył, że w przypadku produktów pierwszej potrzeby trudno myśleć o ich zastąpieniu czy ograniczeniu. Zwłaszcza oszczędzanie na lekach bywa ryzykowne i może skutkować nieprzewidzianymi konsekwencjami - również finansowymi.

W raporcie wskazano, że 19,5 proc. Polaków nie zamierza ograniczać swoich wydatków. Jak jednak zaznaczyli autorzy, w tej grupie respondentów mogli się znaleźć zarówno najzamożniejsi, którzy nie muszą oszczędzać, jak również ci najubożsi, którzy ograniczyli wydatki wcześniej i nie mają już z czego rezygnować.

"Przy tym część Polaków jest już zmęczona +zaciskaniem pasa+. Po latach wysokiej inflacji ludzie pragną powrotu do normalności. Ta postawa może dotyczyć zwłaszcza grupy średnio zamożnych" - przypuszcza ekspert Shopfully.

Raport powstał na podstawie badania opinii publicznej przeprowadzonego przez UCE Research i Shopfully na próbie 1032 Polaków w wieku 18-80 lat. (PAP)

gkc/ malk/

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%