Spośród 9 grup produktowych wymienionych w ankiecie respondenci deklarujący oszczędności najczęściej wskazywali elektronikę - 37,2 proc. W ocenie autorów wynika to z wysokiej ceny jednostkowej tego typu produktów, które kupuje się relatywnie rzadko, przy czym najczęściej nie wynika to z najpilniejszej potrzeby.
Polacy najczęściej oszczędzają na zakupach urządzeń elektronicznych (ponad 37 proc. ankietowanych) , a najrzadziej na farmaceutykach (niespełna 11 proc.) - wynika z raportu UCE Research i Shopfully.
"W warunkach niepewności gospodarczej i presji inflacyjnej konsumenci unikają wymiany działającego sprzętu. Ponadto produkty elektroniczne są kupowane tylko raz na kilka lat i raczej nie robi się takich zakupów pod wpływem impulsu, jak np. w przypadku ubrań czy perfum" - zauważył Robert Biegaj z Shopfully.
Ekspert wskazał, że kiedy nieprzewidziany wydatek na produkty elektroniczny nagle staje się konieczny, np. z powodu awarii, Polacy częściej niż kiedyś sięgają po produkty outletowe czy używane.
"Warto też wskazać na rosnącą dojrzałość rynku elektronicznego. W wielu gospodarstwach domowych podstawowy sprzęt elektroniczny jest już obecny. Duża część konsumentów nie widzi wyraźnych korzyści z wymiany na nowy model, ponieważ różnice między kolejnymi generacjami urządzeń często nie są wielkie" - zauważył Robert Biegaj.
Na kolejnych miejscach w zestawieniu znalazły się takie dobra jak meble domowe - 36,6 proc. wskazań, odzież - 35 proc., a także materiały budowlane, wykończeniowe i narzędzia - 34,2 proc.
Biegaj zaznaczył, że meble i materiały budowlano-wykończeniowe to produkty o charakterze inwestycyjnym, a w czasach niepewności finansowej konsumenci są bardziej skłonni do rezygnowania z remontu czy wymiany wyposażenia wnętrz.
"Ponadto w tych kategoriach produktów w ostatnich latach obserwowaliśmy znaczący wzrost cen. Konsumenci często więc odkładają zakupy lub szukają tańszej alternatywy. Z kolei w przypadku odzieży klienci ograniczają zakupy dyktowane przez zmiany w modzie" - wskazał ekspert.
Na piątym miejscu w zestawieniu znalazły się kosmetyki, na których oszczędza 28,6 proc. ankietowanych, a na szóstym - produkty drogeryjne - z 23,1 proc. wskazań.
W ocenie Roberta Biegaja konsumenci starają się wydawać mniej na te kosmetyki, które nie są niezbędne. Częściej sięgają po tańsze marki lub poszukują promocji.
Spośród 9 grup produktowych wymienionych w ankiecie, najmniejszy odsetek badanych wskazał farmaceutyki - 10,7 proc.
Na artykułach dla zwierząt domowych zamierza oszczędzać 12,9 proc., na produktach dla dzieci i zabawkach - 16,9 proc., a na żywności i napojach - 17,8 proc.
Biegaj zaznaczył, że w przypadku produktów pierwszej potrzeby trudno myśleć o ich zastąpieniu czy ograniczeniu. Zwłaszcza oszczędzanie na lekach bywa ryzykowne i może skutkować nieprzewidzianymi konsekwencjami - również finansowymi.
W raporcie wskazano, że 19,5 proc. Polaków nie zamierza ograniczać swoich wydatków. Jak jednak zaznaczyli autorzy, w tej grupie respondentów mogli się znaleźć zarówno najzamożniejsi, którzy nie muszą oszczędzać, jak również ci najubożsi, którzy ograniczyli wydatki wcześniej i nie mają już z czego rezygnować.
"Przy tym część Polaków jest już zmęczona +zaciskaniem pasa+. Po latach wysokiej inflacji ludzie pragną powrotu do normalności. Ta postawa może dotyczyć zwłaszcza grupy średnio zamożnych" - przypuszcza ekspert Shopfully.
Raport powstał na podstawie badania opinii publicznej przeprowadzonego przez UCE Research i Shopfully na próbie 1032 Polaków w wieku 18-80 lat. (PAP)
gkc/ malk/
Warszawa: po raz trzeci rusza akcja "ZOOstaw, NIE
To jest super akcja!!!
Wink
07:29, 2025-04-09
Kępno: zderzenie samochodu z pociągiem na przejeździe;
Proszę rodziny zmarłych o kontakt, przekażę przydatne informacje, Dominik tel. 664 694 990
Dominik
14:22, 2024-09-06
Myślenie zwykle „boli”
Okazją do rozwijania swoich zdolności kognitywnych może być uczestnictwo w szkoleniach informatycznych. Szkolenia w itschool.pl mogą być okazją do tego aby przygotować swój mózg na trudniejsze wyzwania w przyszłości.
Dagonen
18:47, 2024-09-03
15 mln zł na programy edukacyjne w ramach wychowania pa
Watch movies from the guy's perspective to feel just like you're right in the middle of the action and get a good view! You will discover big booties in pretty much any other category it is possible to think of! Whether you're into curvy teens, sexy MILFs, or thick Asians, they all have a spot here. Check out the bouncing, backshots, and incredible action in group sex, gangbangs, anal, one-on-one, and much more. https://fans-hubfthu146925.blogdon.net/how-to-draw-nudes-are-you-ready-for-a-great-factor-44762493
aneta buena nude
00:23, 2024-08-21
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz