Zamknij

AI w rekrutacji – czy warto?

Artykuł sponsorowany + 00:00, 28.01.2025 Aktualizacja: 08:23, 28.01.2025
Fot. Materiały promocyjne partnera Fot. Materiały promocyjne partnera

Sztuczna inteligencja znajduje dziś zastosowanie w niemal każdej branży. Okazuje się, że może być ona bardzo pomocna także w procesie rekrutacji. Czy warto wykorzystać AI podczas tworzenia ogłoszeń i rekrutowania pracowników?

  • Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana do analizy nadesłanych CV oraz oceny kandydatów w oparciu o wymagania konkretnego pracodawcy.
  • Algorytmy AI potrafią analizować dane na temat kandydatów także z innych źródeł – np. ich kont w mediach społecznościowych.
  • Zastosowanie sztucznej inteligencji może ponadto ułatwić tworzenie samych ogłoszeń rekrutacyjnych czy spersonalizowanych wiadomości do kandydatów.
  • Wykorzystanie AI w rekrutacji to gwarancja oszczędności czasu oraz większej transparentności całego procesu.

O sztucznej inteligencji słów kilka

Sztuczna inteligencja (AI – artificial intelligence) jest dziedziną informatyki obejmującą maszyny oraz systemy, które są zdolne do naśladowania czynności wykonywanych przez ludzi. Wykorzystuje ona m.in. machine learning (uczenie maszynowe), w przypadku którego powstają komputerowe modele – są one w stanie zapamiętywać dane i podejmować decyzje podobne do tych, jakie podejmuje człowiek.

Poszukujesz specjalistów do swojej firmy? Umieść bezpłatne ogłoszenie o pracę na jednym z internetowych portali.

Zastosowanie AI w rekrutacji

Sztuczna inteligencja może mieć zastosowanie na różnych etapach procesu rekrutacyjnego. Narzędzia wykorzystujące AI są w stanie same skanować otrzymane aplikacje, a przy tym – analizować je pod kątem doświadczenia czy kompetencji wymaganych przez pracodawcę. Co więcej, algorytmy sztucznej inteligencji mogą gromadzić także dane z social mediów, a to gwarantuje jeszcze więcej informacji na temat aplikujących osób. Pomaga to w wyszczególnieniu dokładnie tych kandydatów, którzy pasują do danego miejsca pracy, jego potrzeb oraz kultury organizacyjnej. AI można ponadto wykorzystać do tworzenia spersonalizowanych wiadomości do osób zainteresowanych zatrudnieniem – np. z informacją zwrotną po rozmowie o pracę.

Jeśli chcesz, aby kandydaci do pracy w Twojej firmie otrzymywali jasne informacje na temat wynagrodzenia „na rękę”, wykorzystaj podczas rekrutacji kalkulator brutto - netto - VAT.

Dlaczego warto korzystać z AI w procesie rekrutacyjnym?

Jednym z głównych atutów zastosowania sztucznej inteligencji w rekrutacji jest automatyzacja rutynowych, czasochłonnych zadań – m.in. selekcji kandydatów czy planowania rozmów kwalifikacyjnych z dziesiątkami zainteresowanych osób. To z kolei sprawia, że pracownicy odpowiedzialni za rekrutację oszczędzają czas i mogą skupić się na innych zadaniach, których nie da się zrealizować przy użyciu AI. Dzięki temu sam proces rekrutacji także ulega skróceniu – a w przypadku setek, a nawet tysięcy aplikacji ma to bardzo duże znaczenie. Sztuczna inteligencja pozwala też firmie lepiej dopasować treść wiadomości lub samych ogłoszeń o pracę do oczekiwań i potrzeb potencjalnych kandydatów. Co więcej, stosowanie AI podczas rekrutowania pracowników pozwala pozbyć się ewentualnych uprzedzeń oraz subiektywnych ocen, które pojawiają się niekiedy w przypadku tradycyjnego procesu rekrutacji. Sztuczna inteligencja ocenia bowiem poszczególne osoby w oparciu o wyłącznie takie dane jak ich umiejętności, kwalifikacje, wykształcenie czy doświadczenie zawodowe. Dzięki temu kandydaci są oceniani w sprawiedliwy sposób – nie ma tu mocy o dyskryminacji z powodu pochodzenia, koloru skóry czy poglądów.

Podsumowanie

Sztuczna inteligencja jest w stanie znacząco usprawnić proces rekrutacji i ułatwić pozyskanie dobrych specjalistów, którzy pozostaną w firmie na lata. Znajduje ona bowiem zastosowanie m.in. podczas selekcji kandydatów oraz oceny aplikacji. Podczas gdy AI analizuje nadesłane CV, dział HR ma szansę skupić się na innych kluczowych działaniach. Sztuczną inteligencję można wykorzystać również podczas tworzenia ogłoszeń o pracę i wiadomości do zainteresowanych osób – a im bardziej są one spersonalizowane, tym większe są chęci kandydatów do nawiązania współpracy.

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%